Gorki trafnie określił nastroje lat przełomu: niechętny stosunek do mistycznych wzlotów symbolistów i eschatologicznych oczekiwań, do skrajnego subiektywizmu i abstrakcyjnej koncepcji człowieka wyizolowanego z konkretnej rzeczywistości historycznej, zwrot do codzienności z jej realnymi problemami. Proces ten wyraźnie zaznaczył się w poezji, w twórczej praktyce akmeistów i futurystów. Wycisnął też piętno na prozie. W literaturze człowiek ?z powrotem odzyskiwał swe powiązania z życiem społeczeństwa, społeczno-historyczną motywację swoich poglądów i czynów. Powyższy proces nie świadczył jednak o odrodzeniu tradycyjnego realizmu obyczajowego. Po nowatorskich osiągnięciach symbolizmu powrót do starej poetyki był już niemożliwy. W pierwszym dziesięcioleciu XX wieku zaczęła kształtować się nowa metoda artystyczna ? neorealizm. ?Obecnie ? pisał poeta Maksymilian Wołoszyn ? kiedy zakończyła się walka o hasła symbolizmu i przewartościowano z punktu widzenia symbolu wszystkie zjawiska w literaturze, dojrzała konieczność stworzenia nowego realizmu, opartego na fundamencie symbolizmu”28. Neorealizm miał być ?twórczą kombinacją” i ?słowem jednoczącym”, które powinno ?zespolić w jedną całość” 29 realizm i modernizm.
Gorki
Zobacz także:
6 sposobów na poprawę koncentracji w samochodzie.
Coraz więcej przemieszczamy się samochodami. Wszędzie nam się spieszy, często jesteśmy zestresowani, a niestety nie wpływa to dobrze na koncentrację. W konsekwencji wystarczy chwila...
Story Time – Buduj codziennie własne historie
Daj każdemu dniowi szansę, aby stał się najpiękniejszy w Twoim życiu. To wymuskane hasełko, a jednak kłuje w serducho. Wiesz dlaczego? Bo prawie każdy...